Budete-li se snažit porozumět celému vesmíru, nepochopíte vůbec nic. Jestliže se pokusíte porozumět sobě, pochopíte celý vesmír

SOCHAŘSKÁ TVORBA

Sochařská tvorba
Milena Blašková se narodila v Popradu na Slovensku. Vystudovala Střední umělecko-průmyslovou školu v Košicích, obor keramika. Následně absolvovala pražskou Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v ateliéru užitého sochařství / 1987/. Od dob studií žije a pracuje v Praze se svou rodinou.
Svá díla vytváří v širokém tématickém okruhu, s použitím tradičních materiálů i plastických hmot. Kromě tvorby soch, reliéfů a medailí se věnuje rovněž malbě a grafice.
V jejím díle se objevují témata vztahující se k přírodě a psychickým stavům člověka související s mytologii a prastarými kulturami . Řemeslně důkladně zvládnutá práce s různorodým materiálem a přirozená zvídavost usnadňuje hledání a řešení výtvarného ztvárnění základních lidských otázek.
Tvorbu Mileny Blaškové lze po pozorném zkoumání rozdělit do určitých etap, které souběží a prolínají se.
V počátcích své volné tvorby sochařka zachycuje základní lidské pocity. Z tohoto období pocházejí bronzové figurální plastiky s názvy Strach, Apatie, Soustředění, Touha, Chci ven. Figury jsou zasazeny či uvězněny do geometrických tvarů. Spojením stylizované reality s tvary abstraktními dociluje sugestivního účinku sdělení, přičemž nám ponechává volný prostor k vlastním asociacím.
Zvířata a příroda je ožehavým tématem autorky. Přes mytologii, realistické ztvárnění a designu tvaru, až k zamyšlení se nad genetickou manipulací všeho živého.
Rodinný život je etapa, ve které zpracovává látku, kterou žije. Magnetická přitažlivost, Tátovi ruce, Embryo, Evoluce, Vznik rodu, Souznění. Tady vyjadřuje vztah dvou si nejbližších lidí, vznik člověka a jeho růst nejen tělesný.
Období intenzivního a uvědomovaného kontaktů a střetů s lidmi, kde se autorka vyrovnává s rozdílností světa mužů a žen, akcentuje a akceptuje pohlavnost. V tomto období vznikají díla se souhrnným názvem Maskoni. Všichni nosíme své životní "masky".
Modré období andělů hledá odpovědi na otázky. Komu naslouchat, Andělům strážním či Našeptávačům ? Co nás čeká za Branou andělů ? Co bude s Orchestrem bez šéfa, má cenu čekat na Příděl boží lásky ? Zvítězí v Zápase dobro nebo zlo ?
Při pohledu na Osamělce si uvědomujeme , že stojíme sami tváří životu i smrti, světu i vesmíru. Sugestivnost soch z tohoto období tvorby podtrhuje šamotová hlína. Zde sochařka symbolizuje typy lidí a jejich postavení v životě a společnosti, které je vhání do pomyslné i reálné samoty. Vládce, Šašek, ale také Nepolíbená a Zrádce nebo Žoldáci. Náboj soch je tak silný, že dává podnět ke vzniku jejich dvojníků v expresivních obrazech.
Souběžně se sochami vznikají volné grafiky a exlibris tvořené suchou jehlou a slepotisky zpracované technikou ruční ražby.

Věnuje se i tvorbě log, vzpomeňme logo pro Sochařské léto 96, souběžně s plaketou, konaného v Dejlovým ústavu slabozrakých v Praze nebo loga pro Vodohospodářskou společnost Roztokách, či Exlibris pro soukromé i právnické osoby.
V poslední době pracuje také prostřednictvím PC. Ve svých počítačových grafikách zásadně používá upravené reprodukce svých sochařských děl, které pocitově skládá do různých vztahových situací.
Nemůžeme opomenout ani realizace. Tou je například skleněný Mozek, sloužící jako cena v soutěži TV Prima Nikdo není dokonalý, Zlomvaz putovní cena pro divadelní festival DAMU, či Cena městské části Praha 7 k čestnému občanství, nebo realizace výroční stříbrné mince Český fotbalový svaz pro Českou národní banku.
V Městské části Prahy 8 můžeme vidět Lišáka, který zdobí vchod do mateřské školy U Školské zahrady, nebo reliéfní obraz Evo, kde jsi? ve vinárně Na zlaté vyhlídce.
Dílem je sochařka Milena Blašková zastoupená v státních a soukromých sbírkách doma i v zahraničí. Je členkou Asociace umělců medailérů a Spolku sběratelů a přátel exlibris. Svou aktivitu potvrzuje účastí na výstavách těchto mezinárodně činných spolků.